Logowanie

 

Wydział Elektroniki

Regulamin Wydziału

Uchwalony przez Radę Wydziału w dniu 31 stycznia 2007 r.

Rozdział 1. Postanowienia ogólne

§1

Regulamin określa szczegółowo zakres działania i strukturę wewnętrzną Wydziału Elektroniki, zwanego dalej „Wydziałem”, w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27.07.2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), zwanej dalej „Ustawą”, Statutu Politechniki Wrocławskiej, zwanego dalej „Statutem”, i inne obowiązujące przepisy.

Rozdział 2. Charakterystyka Wydziału

§ 2

  1. Wydział jest podstawową jednostką organizacyjną Politechniki Wrocławskiej, zwanej dalej „Uczelnią”. Wydział prowadzi działalność dydaktyczną i naukowo badawczą.
  2. W ramach działalności dydaktycznej Wydział prowadzi studia I i II stopnia, studia inżynierskie oraz jednolite studia magisterskie (na warunkach określonych w ustawie) na kierunkach:
    • automatyka i robotyka,
    • elektronika i telekomunikacja,
    • informatyka,
    • teleinformatyka.
  3. Wydział posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora nauk technicznych w dyscyplinach:
    • elektronika,
    • informatyka.
      Ponadto jednostki Wydziału posiadają uprawnienia do nadawania stopnia doktora nauk technicznych w dyscyplinach:
    • automatyka i robotyka – Instytut Informatyki, Automatyki i Robotyki,
    • telekomunikacja – Instytut Telekomunikacji, Teleinformatyki i Akustyki.
  4. Wydział posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk technicznych w dyscyplinach:
    • automatyka i robotyka,
    • elektronika,
    • informatyka,
    • telekomunikacja.
  5. Wydział prowadzi studia doktoranckie w zakresie dyscyplin:
    • automatyka i robotyka,
    • elektronika,
    • informatyka,
    • telekomunikacja.
  6. Wydział prowadzi działalność naukowo-badawczą w zakresach: automatyka, robotyka, informatyka, elektronika, optoelektronika, telekomunikacja, teleinformatyka, metrologia i akustyka oraz pokrewnych.
  7. Wydział może prowadzić studia podyplomowe i kursy specjalistyczne we wszystkich zakresach wymienionych w § 2 pkt. 6.

Rozdział 3. Organy Wydziału

§ 3

Organami Uczelni działającymi na Wydziale są Dziekan i Rada Wydziału.

§ 4

  1. Wydziałem kieruje Dziekan przy pomocy 5 prodziekanów.
  2. Do kompetencji i obowiązków Dziekana należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach związanych z działalnością Wydziału, niezastrzeżonych dla innych organów Uczelni i Kanclerza.
  3. Szczegółowe kompetencje i obowiązki Dziekana określone są w § 3.14 Statutu.
  4. Decyzje Dziekana, wynikające z przysługujących mu kompetencji i zakresu obowiązków, są obowiązujące dla całej społeczności Wydziału.
  5. Szczegółowe kompetencje i obowiązki każdego z prodziekanów określa Dziekan.
  6. Dziekan może powierzyć wyznaczonym pracownikom Wydziału koordynację niektórych działań związanych z realizacją zadań Wydziału.
  7. Dziekana, w czasie jego nieobecności, zastępuje wyznaczony przez niego prodziekan.
  8. Od decyzji Dziekana służy odwołanie do Rektora.

§ 5

  1. W skład Rady Wydziału wchodzą nauczyciele akademiccy posiadający tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego, nauczyciele akademiccy zatrudnieni na stanowisku profesora nadzwyczajnego oraz wybrani przedstawiciele pozostałych nauczycieli akademickich, pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, studentów i doktorantów w proporcjach określonych w § 3.9 Statutu.
  2. Skład Rady Wydziału na bieżącą kadencję podano w załączniku nr 1.
  3. Kompetencje stanowiące i opiniodawcze Rady Wydziału określa § 3.10 Statutu.
  4. Rada Wydziału może wyrażać opinie we wszystkich sprawach związanych z działalnością Wydziału.
  5. Rada Wydziału może powoływać stałe i doraźne komisje oraz określać ich skład i zadania. Wykaz stałych komisji Rady Wydziału podano w § 25.
  6. Od uchwał Rady Wydziału, w zakresie określonym przepisami Statutu, przysługuje Dziekanowi odwołanie do Senatu.
  7. Szczegółowy tryb zwoływania posiedzeń i tryb pracy Rady Wydziału określa załącznik nr 6 do Statutu.

Rozdział 4. Tryb wyborów organów Wydziału

§ 6

  1. Funkcję Wydziałowego Kolegium Wyborczego pełni Rada Wydziału, wybrana na nową kadencję, w składzie poprzedzającym wybory Dziekana i prodziekanów.
  2. Posiedzeniom Wydziałowego Kolegium Wyborczego przewodniczy najstarszy wiekiem profesor – członek Kolegium, wybrany na pierwszym posiedzeniu.
  3. Wydziałowe Kolegium Wyborcze dokonuje wyboru Dziekana i prodziekanów, zgodnie z zasadami podanymi w § 4.6 i 4.7 Statutu.
  4. Wybory członków Rady Wydziału oraz Dziekana i prodziekanów organizuje Wydziałowa Komisja Wyborcza.
  5. Wydziałową Komisję Wyborczą, w składzie określonym w § 4.3 ust. 3 Statutu, wybiera Rada Wydziału spośród swoich członków, nie później niż w pierwszym półroczu nowej kadencji.
  6. Na pierwszym posiedzeniu, zwołanym przez Dziekana, Wydziałowa Komisja Wyborcza wybiera, spośród swoich członków, przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza.
  7. Zadania Wydziałowej Komisji Wyborczej określone są w § 4.3 ust. 9 Statutu.

Rozdział 5. Organizacja Wydziału

§ 7

  1. Jednostkami organizacyjnymi Wydziału są: instytuty, katedry wydziałowe, zakłady wydziałowe i zamiejscowe ośrodki dydaktyczne. W ramach Wydziału działają również zespoły dydaktyczne i zespoły badawcze, a także biblioteki: instytutowa, międzyinstytutowa i międzywydziałowa, wydzielone laboratoria i pracownie, warsztat mechaniczny, Dziekanat oraz komórki administracyjne.
  2. Strukturę organizacyjną Wydziału, zatwierdzoną przez Radę Wydziału, podano w załączniku nr 2.

§ 8

  1. Instytuty tworzy, przekształca i znosi Rektor na wniosek Dziekana, zaopiniowany przez Radę Wydziału i Radę instytutu.
  2. Instytutem kieruje dyrektor. Rada instytutu jest organem opiniodawczo-doradczym dyrektora.
  3. Do uprawnień i obowiązków dyrektora instytutu należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach związanych z działalnością instytutu, niezastrzeżonych dla innych organów Uczelni i Kanclerza.
  4. Szczegółowe uprawnienia i obowiązki dyrektora instytutu określone są § 2.6 Statutu.
  5. Skład rady instytutu i jej kompetencje określa § 2.5 Statutu.
  6. Rada instytutu może wyrażać opinie we wszystkich sprawach związanych z działalnością instytutu. Szczegółowe zasady pracy rady instytutu określa regulamin instytutu.
  7. Dyrektorem instytutu może być nauczyciel akademicki posiadający tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego, nauczyciel akademicki zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego lub nauczyciel akademicki posiadający stopień doktora zatrudniony w Uczelni przed dniem 25 maja 2006 r.
  8. Dyrektora instytutu powołuje i odwołuje Rektor na wniosek Dziekana, po zasięgnięciu opinii Rady Wydziału i Rady instytutu. Dyrektor instytutu powoływany jest na okres kadencji organów Uczelni. Rada Instytutu przedstawia Dziekanowi kandydata lub kandydatów na stanowisko Dyrektora Instytutu zgodnie z § 2.5 pkt.4, ust. 2 Statutu PWr.
  9. Zastępcę dyrektora instytutu powołuje i odwołuje Rektor na wniosek dyrektora instytutu, po zasięgnięciu opinii Rady instytutu. Liczbę zastępców dyrektora określa regulamin instytutu.
  10. Instytut działa na podstawie regulaminu nadanego przez dyrektora instytutu i zatwierdzonego przez Dziekana.

§ 9

  1. Katedra jest jednostką organizacyjną Wydziału lub instytutu.
  2. Katedrę tworzy, przekształca i znosi Rektor na wniosek Dziekana lub dyrektora instytutu, po zasięgnięciu opinii Rady Wydziału, a w przypadku katedry w instytucie, także po zasięgnięciu opinii rady instytutu.
  3. Katedrą kieruje nauczyciel akademicki posiadający tytuł profesora, dla którego Uczelnia jest podstawowym miejscem pracy w rozumieniu Ustawy.
  4. Kierownika katedry powołuje i odwołuje Rektor na wniosek Dziekana lub dyrektora instytutu, po zasięgnięciu opinii Rady Wydziału.
  5. Do uprawnień kierownika katedry wydziałowej należy:
    • podejmowanie decyzji dotyczących funkcjonowania katedry, niezastrzeżonych dla organów Uczelni lub Kanclerza,
    • zarządzanie mieniem i finansami katedry oraz dokonywanie rozdziału środków budżetowych przyznanych katedrze na badania własne i na działalność statutową,
    • podejmowanie inicjatyw w zakresie współdziałania katedry z innymi jednostkami organizacyjnymi Uczelni oraz jednostkami naukowymi lub naukowo-badawczymi w kraju i za granicą,
    • zawieranie umów dotyczących prac badawczych, wdrożeniowych i usługowych w zakresie upoważnień udzielonych przez Rektora lub Dziekana,
    • występowanie do Rady Wydziału z wnioskami o powołanie lub zniesienie prowadzonej przez katedrę specjalności oraz organizacji studiów podyplomowych,
    • przedstawianie Dziekanowi wniosków dotyczących powierzania zajęć dydaktycznych pracownikom katedry,
    • inicjowanie działalności wydawniczej i organizowanie konferencji.
  6. Kierownik katedry wydziałowej jest przełożonym wszystkich pracowników katedry i z tego tytułu:
    • przedstawia wnioski w sprawach zatrudnienia, awansowania, zwalniania, nagradzania i wyróżniania podległych mu pracowników,
    • przyznaje nagrody pracownikom katedry, zgodnie z zarządzeniami Rektora i w ramach posiadanych na ten cel środków,
    • przedstawia Rektorowi wnioski w sprawie powołania i odwołania swojego zastępcy,
    • opiniuje wnioski pracowników katedry w sprawie udzielenia urlopu naukowego.
  7. Do obowiązków kierownika katedry wydziałowej należy:
    • Sprawowanie nadzoru nad:
      • realizacją zadań naukowych i dydaktycznych katedry,
      • mieniem powierzonym katedrze,
      • przestrzeganiem dyscypliny finansów przyznanych katedrze,
      • przestrzeganiem prawa i zasad etyki,
      • bezpieczeństwem i porządkiem na terenie katedry.
    • Wyznaczanie zakresu obowiązków swojemu zastępcy.
    • Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi kadry naukowej i naukowo-dydaktycznej katedry i podnoszeniu kwalifikacji.
    • Uprawnienia i obowiązki Kierownika Katedry w instytucie określa regulamin instytutu.

§ 10

  1. Zakład jest jednostką organizacyjną Wydziału lub instytutu.
  2. Zakład wydziałowy tworzy, przekształca i znosi Rektor na wniosek Dziekana zaopiniowany przez Radę Wydziału.
  3. Zakład instytutowy tworzy, przekształca i znosi Dziekan na wniosek dyrektora instytutu zaopiniowany przez radę instytutu.
  4. Kierownikiem zakładu wydziałowego może być nauczyciel akademicki posiadający tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego, dla którego Uczelnia jest podstawowym miejscem pracy w rozumieniu Ustawy. Kierownikiem zakładu w instytucie może być nauczyciel akademicki: posiadający tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego, zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego lub posiadający stopień doktora, zatrudniony w Uczelni przed dniem 25 maja 2006 r.
  5. Kierownika zakładu wydziałowego powołuje i odwołuje Rektor na wniosek Dziekana, po zasięgnięciu opinii Rady Wydziału.
  6. Kierownika zakładu instytutowego powołuje i odwołuje Dziekan, na wniosek dyrektora instytutu, po zasięgnięciu opinii rady instytutu.
  7. Uprawnienia i obowiązki kierownika zakładu wydziałowego są takie jak kierownika katedry wydziałowej, określone w § 9 pkt. 5 i 6.
  8. Uprawnienia i obowiązki kierownika zakładu w instytucie określa regulamin instytutu.

§ 11

  1. Zamiejscowy Ośrodek Dydaktyczny, zwany dalej „Ośrodkiem” jest jednostką organizacyjną Wydziału.
  2. Ośrodek działa na podstawie art. 85 ust. 1 pkt 3 Ustawy oraz w oparciu o przepisy wydane na podstawie art. 9 pkt 5 Ustawy.
  3. Ośrodek tworzy, przekształca i znosi Senat.
  4. Wydział prowadzi zajęcia dydaktyczne objęte programem nauczania dla studiów pierwszego stopnia w Ośrodku w Jeleniej Górze, na kierunku studiów elektronika i telekomunikacja.
  5. Ośrodki wchodzą w skład zespołów zamiejscowych ośrodków dydaktycznych, o których mowa w § 2.20 statutu.
  6. Nadzór nad działalnością dydaktyczną Ośrodka sprawuje Dziekan.
  7. Nadzór administracyjny nad działalnością Ośrodka sprawuje dyrektor zespołu zamiejscowych ośrodków dydaktycznych, zlokalizowanych w danej miejscowości.

§ 12

  1. W ramach Wydziału działają Biblioteki: instytutowa, międzyinstytutowa i międzywydziałowa, wchodzące w skład jednolitego systemu biblioteczno-informacyjnego Uczelni.
  2. Biblioteki instytutową, międzyinstytutową i międzywydziałową tworzy, przekształca i znosi Rektor na wniosek Dziekana po zasięgnięciu opinii Dyrektora Biblioteki Głównej i kierowników jednostek organizacyjnych Wydziału.
  3. Szczegółowe zasady funkcjonowania bibliotek o których mowa w § 12 pkt. 1 w systemie biblioteczno-informacyjnym Uczelni wynikają z § 2.12 – 2.14 Statutu oraz z regulaminu systemu biblioteczno-informacyjnego Uczelni, wydanego przez Rektora.

§ 13

  1. W ramach Wydziału (instytutu, katedry, zakładu wydziałowego) mogą działać zespoły dydaktyczne i zespoły badawcze, zwane dalej „Zespołami”. Zespoły tworzone są do realizacji określonych celów dydaktycznych, naukowych lub technicznych, na czas realizacji tych celów.
  2. Zespoły, o których mowa w ust. 1, tworzy, przekształca lub znosi Dziekan (dyrektor instytutu, kierownik katedry, kierownik zakładu wydziałowego). Utworzenie Zespołu dydaktycznego na okres dłuższy od jednego roku lub przekształcenie albo zniesienie Zespołu dydaktycznego działającego dłużej niż jeden rok, wymaga zgody Rady Wydziału.
  3. Kierownika Zespołu powołuje i odwołuje Dziekan (dyrektor instytutu, kierownik katedry, kierownik zakładu wydziałowego) po zasięgnięciu opinii bezpośredniego przełożonego.
  4. Zakres uprawnień i obowiązków kierownika Zespołu określa Dziekan w momencie powoływania danego Zespołu.

§ 14

  1. W ramach Wydziału (instytutu) działają laboratoria (pracownie, warsztaty etc.).
  2. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, tworzy, przekształca i znosi Dziekan (dyrektor instytutu).
  3. Kierownika laboratorium (pracowni, warsztatu etc.) powołuje dziekan (dyrektor instytutu) spośród nauczycieli akademickich Wydziału (instytutu) lub zatrudnia Rektor na wniosek Dziekana, w przypadku pozostałych pracowników. Tryb odwołania lub zwolnienia jest odpowiedni.
  4. Zakres uprawnień i obowiązków kierownika laboratorium (pracowni, warsztatu) określa Dziekan (dyrektor instytutu) w momencie powoływania tej jednostki organizacyjnej.

§ 15

  1. W ramach Wydziału działa Dziekanat podzielony na sekcje.
  2. Wykaz sekcji, o których mowa w ust. 1, ich strukturę i ich zadania podano w załączniku nr 3.
  3. Dziekanatem kieruje Kierownik Dziekanatu.
  4. Nadzór nad działalnością Dziekanatu sprawuje Dziekan przy pomocy prodziekanów.
  5. Do uprawnień kierownika Dziekanatu należy:
    • podejmowanie decyzji dotyczących funkcjonowania Dziekanatu, niezastrzeżonych dla organów Uczelni lub Dziekana,
    • inicjowanie działań w sprawach związanych z organizacją dydaktyki na Wydziale,
    • przedstawienie Dziekanowi wniosków w sprawach organizacyjnych Dziekanatu,
    • inicjowanie działań w sprawach organizacji uroczystości wydziałowych,
    • inicjowanie działalności wydawniczej, dotyczącej organizacji dydaktyki i promocji Wydziału,
    • przedstawianie Dziekanowi wniosków w sprawach osobowych, płacowych i nagród dotyczących pracowników Dziekanatu.
  6. Do obowiązków kierownika Dziekanatu należy:
    • kierowanie pracą Dziekanatu, a w tym między innymi:
      • powierzanie bieżących obowiązków i prac pracownikom Dziekanatu,
      • przygotowanie zakresów obowiązków pracowników Dziekanatu,
      • nadzór nad przebiegiem realizacji zadań powierzonych pracownikom Dziekanatu;
    • organizacja pracy Dziekanatu,
    • dbanie o prawidłowość i rzetelność dokumentacji dotyczącej działalności Wydziału,
    • dbanie o prawidłowość i rzetelność dokumentacji przebiegu studiów,
    • zabezpieczenie dokumentacji prowadzonej w Dziekanacie,
    • nadzór i odpowiedzialność za mienie Dziekanatu,
    • współpraca z innymi jednostkami Uczelni.

§ 16

Kierownicy jednostek i komórek organizacyjnych Wydziału odpowiadają za: realizację powierzonych im zadań, przestrzeganie prawa i zasad etyki oraz bezpieczeństwo i porządek na terenie swojej jednostki lub komórki organizacyjnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami i ustaleniami organów Uczelni.

Rozdział 6. Zarządzanie mieniem i finansami Wydziału

§ 17

  1. Mienie Wydziału jest wydzielonym mieniem Uczelni.
  2. Na mienie Wydziału, wydzielone przez Uczelnię, składa się:
    • mienie wydzielone instytutów,
    • mienie wydzielone katedr wydziałowych i zakładów wydziałowych,
    • mienie pozostające pod zarządem Dziekana, służące realizacji zadań Dziekanatu, według stanu na dzień 01.02.2007.
  3. Mienie wymienione w punktach a), b) i c) może zostać zwiększone w wyniku pozyskania dodatkowych składników. Decyzje w sprawie zwiększenia składników mienia ruchomego danej jednostki Wydziału podejmuje Dziekan, biorąc pod uwagę aktywność jednostki w pozyskaniu tych składników mienia. Decyzje o zwiększeniu składników mienia nieruchomego (pomieszczenia, budynki), które wydziela się dla danej jednostki wydziału podejmuje Dziekan na podstawie pozytywnej opinii Rady Wydziału.
  4. Uprawnienia Dziekana do podejmowania decyzji w sprawach dotyczących nabywania, zbywania, kasacji i przekazywania składników mienia Wydziału do innych jednostek Uczelni lub innych instytucji określone są w zarządzeniu wydanym przez Rektora.
  5. Dziekan jest odpowiedzialny za prawidłowe wykorzystanie i zabezpieczenie mienia Wydziału.
  6. Kierownicy jednostek organizacyjnych Wydziału są odpowiedzialni za prawidłowe wykorzystanie zabezpieczenia mienia wydzielonego z majątku Wydziału na rzecz kierowanych przez nich jednostek.

§ 18

  1. Wydział prowadzi gospodarkę finansową na podstawie planu rzeczowo-finansowego.
  2. Plan rzeczowo-finansowy uchwala Rada Wydziału na wniosek Dziekana. Uchwalony plan rzeczowo-finansowy Dziekan przekazuje Rektorowi w terminie do dnia 15 lutego każdego roku.
  3. Przychodami Wydziału są:
    • środki na działalność dydaktyczną i badawczą, pochodzące z dotacji budżetowych i przyznane Wydziałowi przez Rektora, zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie gospodarki finansowej Uczelni;
    • środki pozyskane przez Wydział w wyniku zawieranych umów;
    • środki pozyskane z innych źródeł, przewidzianych w Ustawie.
  4. Dziekan jest odpowiedzialny za legalne, celowe i gospodarne wydatkowanie środków finansowych pozostających w dyspozycji Wydziału, zgodnie z ustawą o finansach publicznych i ustawą o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
  5. Rada Wydziału uchwala algorytm, według którego dokonywany jest podział środków finansowych, o których mowa w ust. 3, między jednostki organizacyjne Wydziału. Podziału tych środków dokonuje Dziekan.
  6. Kierownicy jednostek organizacyjnych Wydziału są odpowiedzialni za legalne, celowe i gospodarne wydatkowanie środków finansowych, przydzielonych kierowanym przez nich jednostkom, zgodnie z aktami prawnymi, o których mowa w ust. 4.
  7. Obsługę finansowo-księgową Wydziału zapewnia Kwestura Uczelni.
  8. Sekcja finansowa Dziekanatu dokonuje rozliczeń między Wydziałem i Kwesturą Uczelni.
  9. Jednostki organizacyjne Wydziału dokonują rozliczeń między jednostkami a Kwesturą Uczelni w ramach posiadanych uprawnień.
  10. W przypadku wystąpienia deficytu finansowego w jednostce organizacyjnej Wydziału, Dziekan może wystąpić z wnioskiem do Rektora o cofnięcie pełnomocnictw finansowych udzielonych kierownikowi tej jednostki. Dziekan może wystąpić do Rady Wydziału z wnioskiem o powołanie komisji działającej na rzecz przywrócenia równowagi finansowej jednostki.

Rozdział 7. Pracownicy Wydziału

§ 19

  1. Pracownikami Wydziału są nauczyciele akademiccy oraz pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi.
  2. Uprawnienia i obowiązki pracowników, o których mowa w ust. 1, a także zasady zatrudniania i wynagrodzenia oraz rozwiązywania stosunków pracy regulują przepisy Ustawy, Statutu oraz kodeksu pracy.

§ 20

  1. Nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem akademickim następuje na podstawie mianowania albo umowy o pracę. Stosunek pracy z nauczycielem akademickim nawiązuje Rektor na wniosek Dziekana.
  2. Wniosek Dziekana o mianowanie nauczyciela akademickiego po raz pierwszy na stanowisko: profesora zwyczajnego, profesora nadzwyczajnego, adiunkta lub docenta wymaga wcześniejszej uchwały Rady Wydziału.
  3. Mianowanie nauczyciela akademickiego na stanowisko profesora zwyczajnego lub nadzwyczajnego, na czas nieokreślony, wymaga zgody Senatu.
  4. Mianowanie nauczyciela akademickiego na stanowisko profesora nadzwyczajnego, na czas określony, wymaga zasięgnięcia opinii Senatu.
  5. Mianowanie po raz pierwszy w Uczelni następuje po zakwalifikowaniu w drodze konkursu otwartego, przeprowadzonego na zasadach określonych w § 6.8 Statutu oraz w regulaminie wydanym przez Rektora. Konkurs ogłasza Dziekan po uzyskaniu zgody Rektora.

§ 21

  1. Bezpośrednim przełożonym nauczyciela akademickiego jest kierownik jednostki (komórki) organizacyjnej Wydziału, w której nauczyciel ten jest zatrudniony.
  2. Nie później niż tydzień przed rozpoczęciem każdego semestru, Dziekan lub upoważnieni przez Dziekana kierownicy jednostek organizacyjnych Wydziału zlecają nauczycielowi akademickiemu zajęcia dydaktyczne. Zajęcia dydaktyczne podlegają hospitacjom lub ankietyzacji na zasadach określonych przez Dziekana.
  3. Szczegółowy zakres obowiązków nauczyciela akademickiego ustala jego bezpośredni przełożony.
  4. Nauczyciele akademiccy posiadający tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego albo zatrudnieni na stanowisku profesora mają prawo wyboru tematyki prowadzonych badań naukowych.

§ 22

  1. Nauczyciele akademiccy, zatrudnieni na Wydziale podlegają okresowej ocenie na zasadach określonych w § 6.13 Statutu.
  2. Oceny nauczyciela akademickiego dokonuje jego bezpośredni przełożony, a ocenę zatwierdza Dziekan.
  3. Prodziekana ocenia Dziekan, a ocenę zatwierdza Rektor, po zasięgnięciu opinii Rektorskiej komisji Oceniającej.
  4. Dziekana ocenia Rektor.
  5. Szczegółową procedurę przeprowadzania oceny nauczycieli akademickich określa regulamin wydany przez Rektora.

§ 23

  1. Pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi zatrudniani są na podstawie umowy o pracę. Umowę zawiera Rektor na wniosek Dziekana lub na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej Wydziału, zaopiniowany przez Dziekana.
  2. Pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi współuczestniczą w realizacji zadań statutowych Wydziału. Szczegółowe zakresy obowiązków tych pracowników opracowują ich bezpośredni przełożeni.
  3. Pracownicy administracji wydziału dostarczają jednostkom administracji podległym Rektorowi, prorektorom i kanclerzowi niezbędne informacje związane z zakresem działania wydziału i jego jednostek organizacyjnych. Za rzetelność danych i przestrzeganie obowiązujących przepisów odpowiadają kierownicy tych jednostek.

Rozdział 8. Stałe komisje Rady Wydziału i Kolegium Dziekańskie

§ 24

  1. Kolegium Dziekańskie, zwane dalej Kolegium, jest zespołem doradczym Dziekana. W skład Kolegium Dziekańskiego wchodzą z urzędu: Dziekan – jako przewodniczący, prodziekani, dyrektorzy instytutów, kierownicy katedr wydziałowych, kierownicy zakładów wydziałowych i przewodniczący Komisji d/s Finansów. Dziekan może zapraszać na posiedzenie Kolegium również inne osoby w celu zreferowania konkretnego zagadnienia.
  2. Posiedzenia Kolegium zwołuje Dziekan.
  3. Dziekan zasięga opinii Kolegium we wszystkich sprawach ważnych dla funkcjonowania i rozwoju Wydziału oraz - w miarę możliwości - także we wszystkich sprawach, które przedkładane będą Radzie Wydziału.
  4. Kolegium dąży do uzgodnienia stanowisk we wszystkich rozważanych sprawach. Jeśli pełne uzgodnienie stanowisk w danej sprawie nie jest możliwe, decyzje podejmuje Dziekan, informując o tym fakcie Radę Wydziału lub przedkładając problem do rozstrzygnięcia na posiedzeniu Rady Wydziału.

§ 25

  1. Stałymi komisjami Rady Wydziału są:
    • Komisja do spraw Rozwoju Kadry Naukowej,
    • Komisja do spraw Finansów,
    • Wydziałowa Komisja do spraw Dydaktyki,
    • Komisja ds. Badań Naukowych,
    • Komisja do spraw awansowania na stanowisko docenta, adiunkta, wykładowcy i starszego wykładowcy,
    • Komisja do spraw przeprowadzania przewodów doktorskich w dyscyplinie elektronika,
    • Komisja do spraw przeprowadzania przewodów doktorskich w dyscyplinie informatyka,
    • Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna,
    • Komisja do spraw Studiów Doktoranckich na Wydziale Elektroniki,
    • Wydziałowa Komisja Wyborcza,
    • Wydziałowa Komisja Oceniająca.
      Zadania komisji wymienionych w punktach od E do K określone są odrębnymi przepisami.
  2. Komisja do spraw Rozwoju Kadry Naukowej jest organem doradczym Dziekana w sprawach przewodów habilitacyjnych, wniosków o tytuł naukowy oraz wniosków o mianowanie, ponowne mianowanie lub zatrudnienie na stanowisku profesora nadzwyczajnego i zwyczajnego.
    • W skład Komisji wchodzą profesorowie z tytułem naukowym, reprezentujący wszystkie dyscypliny naukowe i jednostki organizacyjne Wydziału. Członków Komisji na wniosek Dziekana wybiera Rada Wydziału. Dziekan z urzędu jest członkiem Komisji. Komisja wybiera przewodniczącego ze swego składu. Przewodniczącym Komisji nie może być Dziekan.
    • Komisja wyraża swoją opinię na temat wszczęcia każdego przewodu habilitacyjnego, postępowania o nadanie tytułu naukowego oraz rozpoczęcia procedury mianowania na stanowisko profesora nadzwyczajnego i profesora zwyczajnego. Komisja proponuje Radzie Wydziału skład komisji właściwej dla przewodu habilitacyjnego i postępowania o nadanie tytułu naukowego. Procedury związane z mianowaniem na stanowisko profesora nadzwyczajnego i profesora zwyczajnego prowadzone są przez Komisję. Podstawą do wyrażenia opinii przez Komisję jest dokumentacja przedłożona przez osobę wnioskującą.
    • Opinia Komisji wyrażana jest w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
    • Komisja ze swojej inicjatywy może wyrażać opinie na temat perspektyw rozwoju kadry naukowej Wydziału oraz wymagań stawianych kandydatom i przedkładać je Radzie Wydziału.
  3. Komisja do Spraw Finansów przedkłada Dziekanowi i Radzie Wydziału swoje opinie na temat wszystkich zagadnień gospodarki finansowej, spraw organizacyjnych, które dotyczą Wydziału jako całości i procedur podziału środków finansowych między jednostki Wydziału. Zakres prac Komisji nie obejmuje decyzji finansowych dyrektorów instytutów, kierowników katedr wydziałowych i zakładów wydziałowych. W skład Komisji wchodzi po jednym przedstawicielu instytutów, katedr wydziałowych i zakładów wydziałowych. Dziekan po uzgodnieniu z kierownikami jednostek organizacyjnych Wydziału przedkłada Radzie Wydziału do zaopiniowania skład Komisji. Komisja dąży do uzgodnienia stanowisk we wszystkich rozważanych sprawach. Jeśli pełne uzgodnienie stanowisk w danej sprawie nie jest możliwe, wówczas próbę uzgodnienia stanowisk podejmuje Kolegium Dziekańskie.
    • Zakres prac Komisji obejmuje, między innymi: opiniowanie prowizorium budżetowego Wydziału na rok następny, opiniowanie budżetu Wydziału na dany rok, opiniowanie realizacji budżetu i rozliczenia finansowego Wydziału za rok ubiegły, opiniowanie zmian organizacyjnych i zmian w procesie dydaktycznym pod katem ich wpływu na stan finansów Wydziału i jego jednostek, opracowywanie i przedkładanie Kolegium Dziekańskiemu i Radzie Wydziału algorytmów: podziału dotacji budżetowej, podziału środków na finansowanie badań statutowych i badań własnych między jednostki wydziału oraz propozycji utworzenia rezerw celowych.
    • Opracowywane przez Komisje algorytmy podziału powinny dostosowywać reguły podziału do zmian polityki finansowej Rektora i MNiSW oraz uwzględniać: kryteria i cele finansowania stosowane przez Rektora i Ministerstwo NiSzW, strumienie środków uzyskane przez Wydział w wyniku zastosowania w/w kryteriów, potrzebę stosowania reguł przejściowych, w przypadku gdy czynniki wymienione uprzednio ulegną zmianom na tyle dużym, że zagroziłoby to równowadze finansowej poszczególnych jednostek Wydziału.
  4. Wydziałowa Komisja do spraw Dydaktyki przedkłada Dziekanowi i Radzie Wydziału swoje opinie na temat wszystkich zagadnień związanych z zawartością merytoryczną programów nauczania i organizacji dydaktyki na Wydziale. W skład Komisji wchodzą: Dziekan, prodziekan nadzorujący programy nauczania, przewodniczący Komisji Programowych wszystkich kierunków studiów prowadzonych na Wydziale oraz dyrektorzy instytutów, kierownicy katedr wydziałowych i zakładów wydziałowych. Komisja dąży do uzgodnienia stanowisk we wszystkich rozważanych sprawach. Jeśli pełne uzgodnienie stanowisk w danej sprawie nie jest możliwe, wówczas próbę uzgodnienia stanowisk podejmuje Kolegium Dziekańskie. W swoich pracach Komisja kieruje się jakością dydaktyki i bierze pod uwagę równowagę finansową Wydziału i poszczególnych jego jednostek. Do zakresu prac Komisji należy, w szczególności:
    • ustalanie części wspólnej programów nauczania dla wszystkich kierunków studiów realizowanych na Wydziale – ustalenia Komisji są w tym zakresie obligatoryjne dla wszystkich komisji programowych kierunków studiów.
    • zatwierdzanie ramowych siatek dla poszczególnych kierunków,
    • opiniowanie całości siatek dydaktycznych przedkładanych corocznie Radzie Wydziału,
    • opiniowanie wniosków o powołanie nowych kierunków studiów oraz o łączenie kierunków studiów w makrokierunki.
    • Komisja programowa kierunku odpowiada za przygotowanie siatek i programów nauczania na odpowiednim kierunku studiów prowadzonym na Wydziale. W skład Komisji Programowej wchodzą: przewodniczący komisji programowych specjalności realizowanych na kierunku oraz prodziekan wyznaczony przez dziekana. Przewodniczącego komisji programowej kierunku powołuje Dziekan po uzyskaniu pozytywnej opinii kierowników jednostek organizacyjnych Wydziału.
    • Komisja programowa specjalności odpowiada za przygotowanie siatek i programów nauczania dla odpowiedniej specjalności. Skład komisji proponuje Dziekan, po zasięgnięciu pozytywnej opinii kierowników jednostek organizacyjnych, a uchwala Rada Wydziału. Przewodniczącego Komisji powołuje Dziekan po uzyskaniu pozytywnej opinii kierowników jednostek organizacyjnych Wydziału. Przewodniczącym Komisji może być nauczyciel akademicki posiadający tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego.
      Dziekan powołuje komisje egzaminów dyplomowych.
  5. Komisja do spraw awansowania na stanowisko docenta, adiunkta, wykładowcy i starszego wykładowcy odpowiada za prowadzenie postępowań awansowych, zgodnie z odnośnymi przepisami. W skład Komisji wchodzą przedstawiciele wszystkich jednostek Wydziału. Komisja wybiera ze swego składu przewodniczącego. Przewodniczącym Komisji może być osoba z tytułem profesora lub ze stopniem doktora habilitowanego.
  6. Komisja do spraw Badań Naukowych inicjuje nowe kierunki badawcze, opiniuje tematy wniosków finansowanych ze środków na badania statutowe, przedstawia opinie na temat zakończonych tematów badawczych. W skład komisji wchodzą przedstawiciele wszystkich jednostek Wydziału oraz prodziekan wyznaczony przez Dziekana jako przewodniczący komisji.

Rozdział 9. Studenci

§ 26

  1. Studenci Wydziału Elektroniki (oprócz reprezentacji w Senacie, Radzie Wydziału i Samorządzie Studenckim, wynikających ze Statutu Uczelni) są reprezentowani przez starostów grup wszystkich specjalności lub starostów wszystkich kierunków, jeśli w danym semestrze nie ma specjalności.
  2. Wybory starostów przeprowadzane są corocznie w pierwszych dwóch tygodniach roku akademickiego przez opiekunów specjalności na latach starszych i przez wyznaczonych przez Dziekana pracowników na latach młodszych.
  3. Starostowie reprezentują daną grupę studencką wobec władz wydziału, pracowników prowadzących zajęcia dydaktyczne, dziekanatu przy ustalaniu harmonogramu kolokwiów i egzaminów, zapisów na kursy, wpisów do indeksów i innych czynności związanych z tokiem studiów. Starostowie uczestniczą w naradzie posesyjnej, która odbywa się corocznie, w pierwszych czterech tygodniach semestru letniego z udziałem władz wydziału, opiekunów specjalności i doradców toku studiów, pracowników dziekanatu oraz osób zaproszonych przez Dziekana.
  4. Podczas narady posesyjnej zostaje ukonstytuowana 12 osobowa Rada Starostów, w tym przewodniczący, dwóch zastępców przewodniczącego i sekretarz, którzy reprezentują wszystkie kierunki wydziału. Rada Starostów współpracuje bezpośrednio z prodziekanem ds. dydaktyki i działa zgodnie z przyjętym Statutem Rady Starostów. Rada Starostów składa propozycje do planu ankietyzacji i hospitacji, propozycje kandydatów do Nagród Dziekana, aktywnie uczestniczy w przedsięwzięciach wydziałowych i spotkaniach z Komisjami Akredytacyjnymi.
  5. Corocznie organizowany jest dla dyplomantów konkurs TOP10 (dziesięciu najlepszych absolwentów) i konkurs na najlepsze prace dyplomowe.
  6. Najbardziej aktywnym studentom mogą być przyznawane Nagrody Dziekana za wyniki w nauce i wkład w rozwój Wydziału.

Rozdział 10. Przepisy przejściowe i postanowienia końcowe

§ 27

  1. Wszystkie komisje Rady Wydziału działają w obecnym składzie do końca obecnej kadencji. Powyższe nie wyklucza powstawania nowych komisji specjalności i wynikających stąd następstw dla składów komisji programowych kierunków.
  2. Załączniki stanowią integralną część Regulaminu.
  3. Zmiany w niniejszym Regulaminie uchwala Rada Wydziału bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady. Zmiany w Regulaminie podlegają zatwierdzeniu przez Rektora.

§ 28

Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Rektora.

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję